AKTUALNOŚCI

ABC(i E) zdrowej diety latem

Wygrzewanie się na słońcu może być bardzo przyjemne, ale również kosztowne - dla naszego zdrowia. Dlatego amatorzy plażowego wypoczynku zwłaszcza (bo oczywiście nie tylko!) o tej porze roku powinni zadbać o właściwą pielęgnację skóry. A tu nie wystarczą tylko kosmetyki z filtrem UV. Dla utrzymania dobrej kondycji naszej skóry, niezbędne są także działania od wewnątrz. Słowem - zdrowa dieta to podstawa. Dostarczenie skórze odpowiednich składników w pożywieniu pomoże jej walczyć ze szkodliwym działaniem promieniowania UV.
dziewczyna jedząca owoc na plaży
Na pierwszy ogień: witaminy! Zwłaszcza A, B, C oraz E. Witamina A ma szereg zalet. Zacznijmy od tego, że zatrzymuje wodę w skórze. Poza tym, stymuluje odbudowę włókien kolagenu i elastyny, nadając skórze jędrność oraz elastyczność, a także opóźniając procesy starzenia. Gdzie ją znajdziemy: jaja, nabiał, tłuste ryby, oleje. Witaminę A, w postaci beta karotenu, zawierają także niektóre warzywa. Witamina B nawilża skórę, zapobiegając jednocześnie jej przetłuszczeniu, a także łagodzi różne podrażnienia. Gdzie ją znajdziemy: wątróbka, chude mięso, jaja, ziemniaki, rośliny strączkowe, orzechy, banany. Witamina C przyczynia się do wzmocnienia ścianek naczyń krwionośnych, podobnie jak witamina A zapobiega powstawaniu zmarszczek i wpływa na elastyczność skóry. Gdzie ją znajdziemy: przede wszystkim, warzywa i owoce, np. pomidory, papryka, truskawki, czarna porzeczka. Witamina E chroni warstwę lipidową naskórka i przeciwstawia się wolnym rodnikom, spowalniając procesy starzenia. Gdzie ją znajdziemy: tłuste ryby, oleje, masło, kiełki, pestki dyni i słonecznika.