AKTUALNOŚCI

Witamina D – dlaczego jest nam potrzebna?

Lato to okres, gdy ze wszystkich stron przestrzega się nas przed szkodliwym działaniem słońca na skórę, jednak promienie słoneczne mogą mieć również pozytywny wpływ na nasze zdrowie, ponieważ odgrywają istotną rolę w  zaspokajaniu potrzeb ludzkiego organizmu na witaminę D. Na czym dokładnie polega ten proces i właściwie dlaczego witamina D jest potrzebna naszemu organizmowi, by prawidłowo funkcjonował?

Długotrwała ekspozycja na słońce bez odpowiedniego zabezpieczenia może być opłakana w skutkach. Ale jeśli podejdziemy do tematu z głową, nasz organizm tylko nam za to podziękuje. Wszystko za sprawą witaminy D, której mianem nazywa się grupę steroidów rozpuszczalnych w tłuszczach, mających szeroki wpływ na funkcjonowanie ludzkiego organizmu.

młoda dziewczyna opalająca się na łące

Jak powstaje witamina D?

Witamina D produkowana jest w naszej skórze z cholesterolu, a jej synteza odbywa się pod wpływem działania promieni słonecznych. Nie każda ekspozycja na słońce zapewni nam jednak wytworzenie odpowiedniej dawki. Przyjmuje się, że w naszej strefie klimatycznej możemy na to liczyć w okresie od kwietnia do września, jeśli wystawimy się na działanie słońca na 15 minut w godzinach 10-15, odsłaniając przy tym w granicach 18% powierzchni ciała. Tylko wtedy promieniowanie słoneczne pada pod odpowiednim kątem.

Kwestią sporną pozostaje rola filtrów przeciwsłonecznych. Powszechnie panująca opinia mówi, że ich stosowanie (które oczywiście jest bardzo ważne dla ochrony skóry) praktycznie zamyka nam drogę do syntezy witaminy D. Ostatnimi czasy możemy jednak napotkać również na przeciwstawne stanowisko, które mówi, że według najnowszych badań, kremy z filtrem w istocie nie mają znacznego wpływu na stężenie witaminy D w skórze.

Dlaczego potrzebujemy witaminy D?

Witamina D potrzebna jest osobom w każdym wieku, szczególne znaczenie ma jednak dla dzieci oraz seniorów, ponieważ odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu kostnego, zatem jej niedobory są szczególnie niebezpieczne w sytuacjach, gdy układ kostny dopiero się kształtuje oraz gdy kości są już słabsze i łatwiej ulegają złamaniom.

dzbanek ze świeżym mlekiem

Niedobór witaminy D prowadzi do ogólnego osłabienia organizmu, utraty sił czy wiotczenia mięśni. Spada apetyt, pogarsza się nastrój, może także wystąpić bezsenność. To jednak nie wszystko, ponieważ długotrwały niedobór witaminy D może przyczynić się do wystąpienia poważnych schorzeń, jak cukrzyca, otyłość, nadciśnienie, osteoporoza, a także choroby autoimmunologiczne i zapalne.

Jak uzupełnić niedobory witaminy D?

Słońce to nie jedyne źródło witaminy D w naszym organizmie. Znajdziemy ją także w pożywieniu, zwłaszcza w produktach takich, jak jajka, tłuste ryby morskie, sery, wątróbka czy mleko.

kapsułka z witaminą D

Osobną kwestią jest możliwość suplementacji witaminy D, zwłaszcza w okresach, gdy nie możemy liczyć na odpowiednią dawkę promieni słonecznych. Jednak zanim się na to zdecydujemy, warto skonsultować temat z naszym lekarzem.